Den nakna sanningen om Anna Ankas provokationer


Anna Anka får en kram av gubben Paul Ank

Anna Anka får en kram av gubben Paul Ank

Anna Anka skapar i det närmaste kaos i mediesverige efter varje avsnitt i hennes hemmafruprogram. I en debattartikel, som hon fick hjälp att skriva, skrev hon att svenska män var patetiska med all sin jämställdhet – och sen en artikel till som sa att allt bara var satir. Anna Anka var tiidgare på snabbvisit i Sverige i fick följande frågor.

Var allt satir?

– Nä, inte allt. Men alla har skapat fördomar kring mig. Jag ser mig inte ens själv som hemmafru. Jag jobbar med min mans företag och jag har skrivit egna böcker, jag jobbar hela tiden. Det jag främst menar med min artikel är att det inte borde vara lag i Sverige att männen ska ta pappaledigt.

Tycker du att det är tragiskt att en man byter blöjor?

– Jag tycker att det är tragiskt att han inte säger ifrån om han blir tvingad. Men om han vill det, så självklart ska han göra det. Det var det jag menade med min artikel. Jag försökte få fram det, men ibland när man har kort tid på sig så låter det fel.

Kunde du ana hur mycket uppståndelse du skulle skapa i Sverige?

– Nä, vi är chockade. Jag och Paul trodde att vi skulle göra de fyra tv-avsnitten och att det skulle försvinna direkt efter sändningen, att ingen skulle bry sig. Men så blev det inte, haha!

Hur tror du det kommer sig?

– Jag tror att jag har tryckt på många ömma punkter. Jag har växt upp i Sverige där alla trycks ner i lådor och inte gör något väsen av sig. När jag flyttade till USA så tog jag seden dit jag kom, och där säger man vad man tycker. Men jag menar inte att svenskar är idioter, jag tycker bara att det finns mycket som borde förändras här. Jag tror att många har ändrat inställning kring mig sen jag kom hit, att jag inte är så dålig som det framställs i tv. Men showen kräver det, det ska vara negativitet och drama, annars blir det ingen underhållning. Jag provocerar, det är en talang jag har som jag också nyttjar.

Du säger i artikeln att fler svenska kvinnor borde göra som du, men också att allt i Hollywood är dumt och ytligt. Är Hollywood för alla?

– Alla som är i Hollywood vill lyckas. De är inte dumma i huvudet, de kommer till Hollywood för att bli stjärnor. Det kan bli ytligt när alla gör precis allt för att nå sin dröm. Jag menar inte att alla svenska kvinnor ska göra det, Hollywood passar inte för alla. Men jag tycker alla borde se var andra länder har att erbjuda, det finns så mycket utanför Sverige. Om jag i Sverige säger att jag vill bli astronaut så skrattar alla åt mig. Säger jag det i USA så berättar de vem jag ska prata med, vilken skola jag ska gå i och så vidare. Folk gör sitt bästa för att hjälpa dig nå dina drömmar. Men i Sverige är alla bara avundsjuka. Det finns folk som är bättre än alla andra, och då ska de också tjäna mer pengar och leva ett bättre liv.

I din show säger du att hade önskat att du inte alltid behövde följa med din man när han reser och på hans shower. Men att du inte har något val, varför är det så?

– Jag är Mrs Anka som representerar Paul Anka. Det bestämde vi från början. Det är ett åtagande då alla vet vem Paul Anka är och de vill veta vems hans fru är. Eftersom vi är officiella personer så kan inte jag välja att stanna hemma när han är ute och reser. Det är precis som med den amerikanska presidenten, hans fru är alltid vid hans sida, de går inte och gör en massa grejer för sig själv.

Saknar du något i och med den uppgörelsen?

– Nej. När jag blev involverad med Paul Anka så kände jag i mitt hjärta att detta var något jag ville göra. ”Stand by your man” heter det i USA, och det gör jag. Jag är ok med det.

Aftonbladet I  SvD

~ av sofiarasmus på 05 oktober 2009.

Lämna en kommentar